ေသတာေတာင္ Gangnam Style နဲ႔


ကေမၺာဒီးယားႏိုင္ငံသား (Sihanoukville သီဟာႏုဗဲေလး ေန) တစ္ေယာက္ က သူ႕ကိုယ္သူ အဆုံးစီရင္ၿပီး သူ႕ဈာပနမွာ ဝမ္းနည္းစရာသီခ်င္းေတြအစား ဂန္းနန္စတိုင္နဲ႔ ခရီးဆံုးေပးဖို႔ ေသတန္းစာ ေရးထားတဲ႔အေၾကာင္း the Cambodia Herald ကေဖာ္ျပထားပါတယ္။ သူ႕ဈာပနမွာ ဘာသာေရး ကိစၥေ တြျဖစ္တဲ႔ တရားေပး၊ ေရစက္ခ်( ဗုဒၶဘာသာဆို ) တရားေဟာ၊ ယူေလာ္ ဂ်ီေျပာ ( ခရစ္ယန္ဆို ) လုပ္ေပးရမယ္႔ ဘုန္းႀကီးေတာ႔ ဒုကၡပဲ။ဂန္းနန္စတိုင္နဲ႔ မ်ား လုပ္ေပးရမွာလား မသိတတ္။

တရုတ္ေတြ သခ်ၤာေတာ္တယ္ဆို

Tom Lasseter ဆိုတဲ႔ ဂ်ာနယ္လစ္ဇ္တစ္ေယာက္က ေႁမြေပါတဲ႔ တရုတ္ျပည္ ၊ Hunan ျပည္နယ္ထဲက Xianling ဆိုတဲ႔ရြာကေလးကို သြားေရာက္လည္ ပတ္ခ်င္တယ္လို႔ ေတာင္းခံလာေတာ႔ ေဒသဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္ေတြက သတိေပးစကားနဲ႔အတူ ခြင္႔ျပဳခ်က္ေပးခဲ႔တယ္။ ဖတ္ၾကည္႔ပါ။

“A total of 160 snakes escaped,” it said. “ Of these, 159 were caught and one was killed. A few may still be at large.”

ေႃမြအေကာင္ေရ ၁၆၀ လြတ္ထြက္သြားတယ္၊ ၁၅၉ ေကာင္ အရွင္ဖမ္းမိျပီး တစ္ေကာင္ကို အေသဖမ္းမိတယ္၊ လြတ္ေနတဲ႔ ေႁမြေတြ ရွိႏိုင္ေသးတယ္ တဲ႔။


 ကမ္းလက္ 

လုပ္ခ်င္ရာ လုပ္ရရင္ ေပ်ာ္တာပဲ (သိပၸံတဲ့လား … ပ်င္းေတာင္ ပ်င္းေသး …) ( ၂ )

ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔လည္း လက္တင္အေမရိကရွိ လူေတြက ဘာေၾကာင့္ အာရွတုိက္သားေတြထက္ ပုိၿပီး ေပ်ာ္ရႊင္ၾကရသလဲ ဆုိတာ ရွိေသးတယ္။ ဒါက အေနာက္တုိင္းသားေတြရဲ႕ ေရွးေဟာင္း အယူအဆ စြဲ ျဖစ္ဟန္တူပါရဲ႕။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ေတာ့ အာရွတုိက္သားေတြ မေပ်ာ္ရႊင္ ၾကရဘူးထင္ရင္ တိဗက္ကုိ အလည္သြားၾကည့္ပါဦးလုိ႔ ေဒါက္တာ ဒီယင္နာ က အႀကံျပဳထားပါတယ္။

ေနာက္ၿပီး စကင္ေနဗီးယန္း (Scandinavians) ေတြက ကမၻာေပၚမွာ အေပ်ာ္ ရႊင္ရဆုံးတဲ့။ ဒါျဖင့္ ဘာျဖစ္လုိ႔ သူတုိ႔ႏုိင္ငံေတြမွာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အဆုံးစီရင္ မႈေတြ ျမင့္မားေနရတာလဲလုိ႔ ေမးစရာလည္း ရွိေနျပန္ပါတယ္။ ေဒါက္တာ ဒီယင္နာရဲ႕ အယူအဆ အရကေတာ့ ေပ်ာ္ရႊင္မႈဆုိတာ က်ားမ၊ ယဥ္ေက်းမႈ စတာေတြနဲ႔ မဆုိင္ဘဲ လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ဘဝ၊ စိတ္ေနစ႐ုိတ္နဲ႔ပဲ ဆုိင္ပါတယ္။

ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ေနၾကရတဲ့ သူေတြကုိ သူက VHPs လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ Very Happy People ေပါ့။ သူ႔သင္တန္းေတြမွာ သူ အဓိက ေဇာင္းေပးၿပီး ေ ဆြးေႏြးတတ္တာကေတာ့ အဆင့္ျမင့္ လူမႈဆက္ဆံေရး “High-quality Social Relationship” ပါပဲ။ ဒါဟာ ဘဝေပ်ာ္ရႊင္မႈအတြက္ အေရးပါလွပါ တယ္။

တခ်ိဳ႕ကလည္း ေပ်ာ္ရႊင္မႈဆုိတာ စိတ္နဲ႔ပဲ ဆုိင္တယ္လုိ႔ ေျပာတတ္ၾကပါ တယ္။ ဒါကုိေတာ့ ေဒါက္တာက လက္မခံပါဘူး။

ပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔လည္း ဆုိင္တယ္။ စိတ္နဲ႔ပဲ ဆုိင္တယ္ဆုိရင္ ပတ္ဝန္းက်င္ကုိ ပုိေကာင္းေအာင္ ဘာလုိ႔ ႀကိဳးစားေနၾကမလဲလုိ႔ ထပ္ၿပီး ေမးခြန္း ထုတ္တယ္။ ပတ္ဝန္းက်င္ဆုိတဲ့ ေနရာမွာ သက္မဲ့ေတြပါသလုိ သက္ရွိေတြလည္း ပါတာေ ပါ့။ သက္ရွိေတြဆုိတာနဲ႔ ေစာေစာက သူေျပာခဲ့တဲ့ “High-quality Social Relationship” ပါဝင္လာေတာ့တာပါ။

တကယ္က စိတ္ခံစားမႈနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္မႈ၊ မေပ်ာ္ရႊင္မႈက အခုိက္ အ တန္႔မွ်သာ ျဖစ္တယ္လုိ႔ သူက သက္ေသထုတ္ျပတယ္။

“ဆုိပါေတာ့။ လူတစ္ေယာက္ သူ႔မိခင္ ဆုံးပါးသြားတယ္။ စိတ္ဝမ္းနည္း ေၾက ကြဲရတယ္။ သိပ္မၾကာဘူး။ သူ ပုံမွန္ ျပန္ျဖစ္သြားတယ္”

“မုဆုိးမ ျဖစ္ရရွာတဲ့ ဇနီးတစ္ေယာက္ကိုလည္း ၾကည့္ပါ။ သူမ ခင္ပြန္း နာဖ်ားေနၿပီး မဆုံးပါးခင္ သုံးႏွစ္ေလာက္မွာ ေၾကကြဲဝမ္းနည္း ေနရပါတယ္။ တကယ္ ခင္ပြန္း ဆုံးၿပီးလုိ႔ ငါးႏွစ္လည္း ၾကာေရာ အဲဒီဇနီးဟာ အရင္ မူလ ပုံစံအတုိင္း ျပန္ေကာင္းေနပါၿပီ” လုိ႔ စိတ္ခံစားမႈနဲ႔ ဆုိင္တဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္မႈ၊ ဝမ္း နည္းမႈကုိ သူက ထပ္ရွင္းျပတယ္။

ေပ်ာ္ရႊင္တဲ့ဘဝကုိ ဘယ္လုိ တည္ေဆာက္ယူရမလဲဆုိတာနဲ႔ ပတ္သက္ လုိ႔ေတာ့ တိက်တဲ့ အေျဖ မရွိေၾကာင္း၊ ကုိယ္တုိင္ပဲ ဆုံးျဖတ္ရ မွာ ျဖစ္ေ ၾကာင္း ကိတ္မုန္႔ဖုတ္တာနဲ႔ ဥပမာေပးၿပီး ရွင္းျပခဲ့ပါတယ္။

(ကြမ္းစားတတ္တဲ့ ျမန္မာေတြဆုိရင္ ကြမ္းယာနဲ႔ ဥပမာေပးတာက ပုိၿပီး ထိေရာက္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒီကြမ္းရြက္၊ ကြမ္းသီး၊ ထုံး၊ ေဆး အတူတူ ထည့္ တာခ်င္း တူတာေတာင္ ယာတတ္သူယာမွ စားေကာင္း သလုိမ်ိဳးလုိ႔ စိတ္ကူးရမိပါတယ္။)

အထက္က အခ်က္ေတြက သိပၸံပညာက ေျပာတဲ့ အခ်က္ေတြပါ။

ဒါဆုိ က်ေနာ္တုိ႔ကုိ က်ေနာ္တုိ႔ ျပန္ေမး ၾကည့္လုိ႔ ရပါၿပီ။

ေပ်ာ္ရႊင္တဲ့ ဘဝကုိ ရဖုိ႔ ဘယ္လုိ တည္ေဆာက္ယူမလဲ???

သိပၸံက အေျဖေပး မထားခဲ့ဘူး။ ကုိယ္စီကုိယ္စီနဲ႔ (Individuals) ပဲ ဆုိင္ တယ္တဲ့။ ဒါကေတာ့ သူတုိ႔ သိပၸံက ေျပာမွလား။ ဘယ္ဘဝမွာပဲေနေန ကုိယ္ေနတတ္မွ ကုိယ္ေပ်ာ္ရႊင္မယ္ဆုိတာကေတာ့ လူတုိင္း သိေနတပဲ။

ဒီေဆာင္းပါး (Dr. Happy) ကုိ ဖတ္ရင္း သတိရမိတာကေတာ့ ကေလးေတြေရွ႕ ရယ္လုိက္ရင္ အထင္မ်ား ေသးသြားမလား။ အ႐ုိအေသမ်ား တန္သြားမလား ဆုိၿပီး ရယ္ခ်င္စိတ္ကုိ ထိမ္းထားတတ္တဲ့ လူေတြပါပဲ။ မဆီမဆုိင္ ဒုကၡေရာက္ေန ၾကရရွာတယ္။ သူတုိ႔ မဆီမဆုိင္ ဒုကၡေရာက္ ရ တာကို က်ေနာ္ကလည္း မဆီမဆုိင္ ဆြဲထည့္ေနမိျပန္ပါတယ္။ မဆီမဆုိင္ေပမဲ့ သူတုိ႔ကုိ သတိရတာက ရယ္ေတာ့ ရယ္ရတယ္ေလ။

ကဲ … ဒီေဆာင္းပါးကို အဆုံးသတ္ပါေတာ့မယ္။

ဘယ္သူေတြရဲ႕ ဘဝဟာ ေပ်ာ္ရႊင္ရသလဲ။

သိပၸံ ။ ။ ဝါသနာနဲ႔ အလုပ္ တစ္ထပ္တည္း က်ေနသူေတြရဲ႕ ေပ်ာ္ရႊင္မႈ ဟာ ေရရွည္ခံတယ္။

အရပ္စကား ။ ။ ကုိယ္လုပ္ခ်င္ရာ လုပ္ေနရသူေတြရဲ႕ ဘဝဟာ ေပ်ာ္စ ရာ ေကာင္းတယ္။

ဒါပါပဲ။ ေပ်ာ္ခ်င္သလား။ ကုိယ္လုပ္ခ်င္ရာ လုပ္ခ်လုိက္။ သိပၸံတဲ့လား။ ပ်င္းေတာင္ ပ်င္းေသးတယ္။


 ဇင္ေဝေသာ္

ဂ်ိမ္းစ္ဘြန္း တိုင္တန္းနစ္နဲ႔ ေဘာလီးဝုဒ္


James Bond is on a mission. He ends up on a flight next to a guy from Andhra Pradesh who speaks Telugu.

Telugu Guy: "Hello. May I know your good name, please?"
James Bond: "The name’s Bond. James Bond. You are…?"

Telugu Guy: "The name’s Sai. Venkata Sai. Siva Venkata Sai. Laxminarayana Siva Venkata Sai. Srinivasula Laxminarayana Siva Venkata Sai. Rajasekhara Srinivasula Laxminarayana Siva Venkata Sai. Sitaramanjaneyula Rajasekhara Srinivasula Laxminarayana Siva Venkata Sai…”

If Titanic had been made by Bollywood:
(a) There would be ten times as many people on the ship.
(b) Kate Winslet would wear a white dress and sing in the rain.
(c) The movie would be seven and half hours long.
(d) Leo di Caprio would chase Kate Winslet around the ship, singing and dancing around pillars.
(e) The hero and the villain would turn out to be brothers, separated at birth.
(f) Leo would have a sister, brother, mother, father and uncle on board.
(g) Leo would survive and rescue his villainous brother, and the film would end with a musical family reunion.
( Indian jokes )


 ကမ္းလက္ 

တတိယအႀကိမ္ေျမာက္ ေလာကခ်မ္းသာ သဲပံုေစတီတည္ထားကိုးကြယ္ ပူေဇာ္ပြဲ ႏွိဳးေဆာ္လႊာ

တတိယအၾကိမ္ သဲပံုေစတီေတာ္ပူေဇာ္ပြဲ

ဓမၼမိတ္ေဆြအေပါင္း သူေတာ္ေကာင္းတို႕...
သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂၅၅၆ခုႏွစ္ ၊ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၃၇၄ ခု တေပါင္းလဆန္း (၄) ရက္္ ၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၂၀၁၃ ခု မတ္လ (၁၅)ရက္ ေသာၾကာေန႔ မဂၤလာညေန ၆ နာရီခန္႕မွ စ၍ မတ္လ (၁၇)ရက္ တနဂၤေႏြေန႕မနက္ ၉ နာရီခန္႕အထိ စကၤာပူနုိင္ငံ ပင္လယ္ကမ္းေျခတြင္ အဘိဓမၼာအသင္းႀကီး (စကၤာပူ) ၊ စကၤာပူေရာက္ ျမန္မာ ပရဟိတအသင္း ႀကီးမ်ားႏွင့္တကြ စကၤာပူ ျမန္မာဗုဒၶ ဘာသာ၀င္မ်ားစုေပါင္း၍ မဟာေလးဆူဓါတ္ပံု ေရႊတိဂံုပံုတူ ဉာဏ္ေတာ္တစ္ဆယ့္ရွစ္ေတာင္ရွိ "ေလာကခ်မ္းသာ" သဲပံုေစတီေတာ္ တတိယအၾကိမ္ေျမာက္ တည္ထားကုိးကြယ္ ပူေဇာ္ပြဲႀကီးကို က်င္းပသြားမည္ျဖစ္ပါသည္။

သဲပံုေစတီ တည္ထား ကုိးကြယ္လုိေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သူေတာ္ေကာင္း မ်ားသည္ ေသာၾကာေန႕ ညေန (၆) နာရီမွစ၍ စကၤာပူနုိင္ငံ ပင္လယ္ကမ္းေျခ ( East Coast Park - Sand Castle ) တြင္ လာေရာက္စုရံုးၾကၿပီး Rock 14 မ်က္ႏွာစာ ကၽြန္းဦး ေသာင္ဦး ေျမျပန္႔ ေနရာတြင္ ဗိသုကာပညာရွင္ကိုးမ်ိဳး၀င္းခုိ္င္ႏွင့္ တာ၀န္ရွိအက်ိဳးေတာ္ေဆာင္မ်ား၏ ညႊန္ၾကားခ်က္အရ ပင္လယ္သဲသန္႔မ်ားကုိ စုပံုသြန္းေလာင္း ၾကမည္ျဖစ္ၿပီး ေစတီတည္ျခင္းကိစၥကို ဆရာေတာ္ ဦးသုနႏၵာလကၤာရ ႀကီးမွဴး၍ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သူေတာ္ေကာင္းအေပါင္းမွ မိမိတို႔ႏိုင္ရာ သဲ တစ္ဆုပ္ ေရတစ္ပံုး ၀င္ေရာက္ပူေဇာ္ သြန္းေလာင္းၾကရမွာျဖစ္ၿပီး သဲပံုေစတီကုိ ပန္းဆီမီး ေရခ်မ္းေရေမႊး အေမႊးနံသာတို႔ျဖင့္ စိတ္တုိင္းက် ပူေဇာ္ၾကကာ စေနေန႕ ညေန (၇) နာရီခန္႔ အခ်ိန္ ေစတီေတာ္ တည္ၿပီးေသာအခါ အေနကဇာတိ သံသာရံ အစခ်ီေသာ ဥဒါန္းဂါထာျဖင့္ ဆရာေတာ္မ်ား ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ၿပီး ဒကာဒကာမမ်ားမွ ေမတၱာသုတ္ ၊ ပ႒ာန္းပစၥယုေဒၵသ နိေဒၵသ ပါဠိေတာ္ၾကီးတို႔ကို ေစတီေတာ္ရင္ျပင္ ပင္လယ္ကမ္းစပ္ ကၽြန္းေသာင္ေတာ္ဦး ေျမျပန္႔ခင္းသာတြင္ ဓမၼျဖင့္ပူေဇာ္ၿပီး မိမိတုိ႔ ႏွစ္သက္ရာ သမထ ၊ ၀ိပႆနာ တရားမ်ားကုိ ဆႏၵရွိသ၍ တညလံုး ပူေဇာ္သြားၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။

သဒၶါၾကည္လင္ ပါရမီရွင္ တို႔အေနျဖင့္ ေစတီတည္သူမ်ားႏွင့္ ပရိတ္သတ္မ်ားကုိ မိမိတို႔တတ္အားသေရြ႕ စတုဒိသာ ေကၽြးေမြးႏိုင္သည္ျဖစ္ပါ၍ ၾကံဳေတာင့္ၾကံဳခဲ သဲပံုေစတီ တည္ထားကုိးကြယ္ ပူေဇာ္ပဲြႀကီးကုိ ပါ၀င္ဆင္ႏႊဲ ႏို္င္ၾကပါေစရန္ နိဗၺာန္အက်ိဳးေမွ်ာ္၍ ႏိႈးေဆာ္အပ္ပါသည္ သူေတာ္ေကာင္းအေပါင္းတုိ႔ ………..

က်င္းပမည့္ေနရာ ။ ။ East Coast Park - Sand Castle, Car Park E2, Rock no - 14, near PIT 52E, Singapore.
လမ္းညၽြန္ေျမပံု
Sand Pagoda Map

စတင္မည့္ေန႕ရက္ ။ ။ ၁၅-၃-၂၀၁၃ (ေသာၾကာေန႕)
(ညေန ၆း၀၀ နာရီမွ စတင္၍ လုပ္အားအလွဴဒါနမ်ားျဖင့္ကုသိုလ္ျပဳႏိုင္ၾကပါသည္။)

ပူေဇာ္ပြဲေန႕ရက္္ ။ ။ ၁၆-၃-၂၀၁၃ (စေနေန႕)
(ညေန ၇း၀၀ နာရီခန္႔တြင္ ဗုဒၶါဘိေသက အေနကဇာတင္ မဂၤလာအခမ္းအနားကို က်င္းပပါမည္။)
**၁၇-၃-၂၀၁၃ မနက္ ၉ နာရီခန္႕တြင္ သဲပံုေစတီေတာ္ျမတ္ပူေဇာ္ပြဲအား ရုပ္သိမ္းပါမည္။

အက်ိဳးေတာ္ေဆာင္မ်ား
ဦးအံံ့ထူးႏိုင္ - 90254909 ၊ ဦးစည္သူေအးကို - 91083678 ၊ ကိုေဇာ္မ်ိဳးမင္း - 90479374 ၊ ကိုေအာင္သက္ခိုင္- 91699975 ၊ ေဒၚခင္စန္းယု - 82986297 ၊ မသန္းလဲ့ခိုင္ - 92770249
(မိမိတို႔ႏွစ္သက္ရာ ပန္း ေရခ်မ္း ဆီမီး ထီး တံခြန္ ကုကၠား မ်ားကုိ မိမိတုိ႔အစီ အစဥ္ျဖင့္ ယူေဆာင္လာ၍ လွဴဒါန္း ပူေဇာ္ႏိုင္ပါသည္။ စတုဒိသာမ်ားကုိလည္း ကုသိုလ္ပါ၀င္လွဴဒါန္းႏိုင္ပါသည္။ ပစၥည္းမ်ားသယ္ယူပို႕ေဆာင္ရန္အတြက္ ယာဥ္အလွဴရွင္မ်ားအားလည္းဖိတ္ေခၚအပ္ပါသည္။)

အေသးစိတ္အခ်က္အလက္မ်ားသိရွိရန္ www.abhidhammafoundation.org

 အဘိဓမၼာအသင္း၀င္တစ္ဦး

အာဆီယံရဲ့ ကေလးဆိုးမ်ား


( ထိုင္းႏိုင္ငံ၊ ေနးရွင္းသတင္းစာက ဆရာကဝိ ( Kavi Chongkitta vorn ) တို႔ေရးလိုက္ရင္ မစားရ ဝခမန္းေတြခ်ည္းပါပဲ။ ထိုင္း လူမ်ိဳးဆိုေတာ့ သူတို႔က ေရွ႕ကို ေတာ္ေတာ္ႀကီး ေရာက္ေနတာေတာင္ ခပ္လန္႔လန္႔ပဲ ထင္ ပါရဲ့ )

အာဆီယံရဲ့ ကေလးဆိုးႀကီးမ်ားဆိုတာ CLMV ကို ေျပာတာပါ။ ကေမ ၻာဒီး ယား၊ လာအို၊ ျမန္မာနဲ႔ ဗီယက္နမ္တို႔ပါ။

ကေမ ၻာဒီးယားဆိုရင္ သူတို႔ျပည္တြင္းစစ္ကို ၁၉၉၁- ခုမွာ အဆံုးသတ္ႏိုင္ခဲ့ တယ္။ ဒီကာလအတြင္း ကုလသမဂၢက စီးပြါးေရးပိတ္ဆို႔ခဲ့ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ ခံလိုက္ရတယ္။ ကေမၻာဒီးယား ဒီမိုကရက္တစ္ႏိုင္ငံျဖစ္လာဖုိ႔ အားလံုး က ေမွ်ာ္လင့္ထားခဲ့ၾကေပမယ့္ အာဏာရွင္စနစ္ေၾကာင့္ အလုပ္မျဖစ္ခဲ့ျပန္ဘူး။

အေျပာင္းအလဲျဖစ္လာတဲ့အထဲမွာ အင္ဒုိနီးရွားကေတာ့ အတိုးတက္ဆံုး လို႔ ေျပာရလိမ့္မယ္ ထင္ပါတယ္။ ၁၉၉၈- မွာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေတြ စတင္ လာခဲ့ၿပီး စီးပြါးေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ လံုၿခံဳေရး၊ ယဥ္ေက်းမွဳနဲ႔ လူမွဳေရးပါ တိုးတက္ လာခဲ့လုိ႔ အာဆီယံကို အမ်ားႀကီး အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစခဲ့ တယ္။ ျမန္မာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ စဥ္းစားစရာရွိတာက ျမန္မာဟာ အင္ဒုိလိုျဖစ္လာမလား ဆိုတာ ပါပဲ။

အရင္လကပဲ ျမန္မာသမၼတ စိုင္းေမာက္ခန္းက ႏိုင္ငံေရးေျပာင္းလဲမွဳဟာ စီး ပြါးေရးေျပာင္းလဲမွဳရဲ့ အေျခခံျဖစ္တယ္လို႔ ရန္ကုန္မွာ ေျပာၾကားခဲ့တယ္ ။ ျမန္ မာေခါင္းေဆာင္ပိုင္းေတြမွာ ဒီအျမင္မ်ိဳးေတြ ရွိေနဖို႔ဆိုတာ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ႏွစ္ ကဆိုရင္ ေတြးေတာင္မေတြးရဲစရာပါ။

အခု ျမန္မာအစုိးရက စီးပြါးေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွဳသက္သက္နဲ႔ အာဆီယံႏိုင္ ငံေတြကို အမီလိုက္ဖို႔ ဘယ္နည္းနဲ႔မွ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးဆိုတာ သေဘာေပါက္လာ ခဲ့ၾကၿပီး ႏုိင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွဳပါ တြဲၿပီးလုပ္ေဆာင္လာၾကတယ္။ ဒီ အ ခ်က္ကသည္ပင္ လာအို၊ ဗီယက္နမ္တို႔နဲ႔ ကြဲျပားေနတဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ ျဖစ္ လာခဲ့တယ္။ အျခားအာဆီယံႏိုင္ငံေတြ မလုပ္ရဲတာကို ျမန္မာအစုိးရက လုပ္ ခ်လုိက္တာျဖစ္တယ္။ အခုဆိုရင္ သတင္းစာေခါင္းႀကီးပုိင္းေတြကို ျမန္မာ့ သ တင္းက ေတာ္ေတာ္စုိးမိုးထားတာ ေတြ႔လာရပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးဟာ အာဆီယံကို သိကၡာတက္ေစတာ အမွန္ပါပဲ။ ခရီးလည္း ပိုေရာက္ေစပါတယ္။ အခု သူတို႔ အမ်ိဳးသား လူ႔အခြင့္ အေရး ေကာ္မရွင္အဖြဲ႔ကို ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ခဲ့ၿပီး ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲမွာလည္း အာဆီယံႏိုင္ငံေတြကို လာေရာက္ေလ့လာခြင့္ ျပဳခဲ့တယ္။
သူတို႔အခ်င္း ခ်င္းျဖစ္ေနတဲ့ လူမ်ိဳးစုျပႆနာကိုသာ ေျဖရွင္းႏိုင္ရင္ ၂၀၁၅ - ေလာက္ဆို ျမန္မာ့သိကၡာဟာ ေတာ္ေတာ္ တက္လာမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဒါကသည္ပင္ ၁၀- ႏွစ္ေလာက္ အၾကပ္ရုိက္ခဲ့တဲ့ အာဆီယံရဲ့ ခ်ိန္ခြင္ လွ်ာ ေျပာင္းလာမယ့္သေဘာ ရွိေနပါတယ္။ ျမန္မာ့ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ စ ကားေျပာၾကည့္ရာမွာလည္း အခုလို ေျပာင္းလဲလာႏိုင္မွဳအေပၚ သူတို႔ ဂုဏ္ ယူမဆံုး ရွိေနၾကတယ္ဆိုတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ရုိးရုိးသားသားေျပာရရင္ ျမန္မာလုပ္ခ်လိုက္ပံုဟာ အာဆီယံႏိုင္ငံတုိင္းကို မ်က္လံုးျပဴးေစခဲ့တာ အမွန္ပါပဲ။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကဆိုရင္ ျမန္မာရဲ့ၿပိဳင္ဘက္ဟာ အာဆီယံမဟုတ္၊ အာဆီယံကို ေက်ာ္တက္ႏိုင္တယ္လို႔ ေစာင္းပါးရိပ္ေျခေျပာေနတာ အႀကိမ္ေ ရမနည္းေတာ့ပါဘူး။ တိတိလင္းလင္း အက်ယ္တဝင့္ေတာ့ မေျပာဘူးေပါ့။

တကယ္ဆိုရင္ ဗီယက္နမ္နဲ႔ လာအိုတို႔က ျမန္မာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး မစခင္ ကတည္းက စခဲ့ၾကတာပါ။ ဒါေပမယ့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ပံုက ရဲရဲဝ့ံဝံ့ မရွိၾကေလေတာ့ ၁၉၈၀- ခုႏွစ္ေတြက ပံုစံကို ျပန္ေရာက္သြားၾကတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္(၃၀) အတြင္း သူတို႔ ပိုခ်မ္းသာလာၾကတာကေတာ့ မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ႏိုင္ငံေရးမွာေတာ့ တိုးတက္လာမွဳ သိပ္မရွိလွပါဘူး။ အာဆီယံ အဖြ႔ဲ ဝင္ ႏိုင္ငံျဖစ္ဖုိ႔အတြက္ေတာ့က်ျပန္ေတာ႔ အာဆီယံရဲ႕ မူအတိုင္း သူတို႔ျပည္ တြင္းႏိုင္ငံေရး ဘယ္လိုပဲရွိေနေန ျပႆနာမဟုတ္ပါဘူး။

မႏွစ္က ကမ ၻာ့ဘဏ္ရဲ့အဆိုအရ သူတို႔ဟာ ေဒသတြင္း အတိုးတက္ဆံုး ႏိုင္ ငံေတြျဖစ္လာတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ သူတို႔ စီးပြါးေရးဟာ ႏွစ္ဆနည္းပါးတက္ လာခဲ့တယ္။ ဒါေတာင္ ထင္ရွားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးေျပာင္းလဲမွဳ ဘာမွ လုပ္ခဲ့တာ မ ဟုတ္ပါဘူး။ သူတို႔ ႏိုင္ငံေရးဟာ ပိုမိုလြတ္လပ္လာတာ မွန္ပါတယ္။ ဒါေပ မယ့္ ျမန္မာနဲ႔ယွဥ္လိုက္ရင္ သူတို႔ ေပ်ာက္သြားတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ ပြင့္လင္း လာတဲ့အစိုးရရဲ့စနစ္နဲ႔ လူထုဗဟုိျပဳ ဒီမိုုကေရစီအားဟာ အာဆီယံကို ေသ ခ်ာေပါက္ ရုိက္ခတ္ေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ကေမ ၻာဒီးယားကလည္း တိုးတက္လာတာေတာ့ မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ရဲ့ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မွဳသမုိင္းက ေတာ္ေတာ္ဆိုးဝါးေနဆဲပါ ။ ျမန္မာ အာဆီယံထဲ ဝင္မလာခင္အထိေတာ့ ကေမၻာဒီးယားကလည္း အာ ဆီယံရဲ့ ကေလးဆိုးေလးပါပဲ။ အခု အေနအထားအရ အာဆီယံရဲ့ ကေလး ဆိုးေတြထဲမွာ လြတ္လပ္ခြင့္နဲ႔ ကုန္သြယ္မွဳမွာ ကေမၻာဒီးယားက က်န္တဲ့ သံုးႏိုင္ငံထက္ သာေနၿပီ။

ဒါက လတ္တေလာအတိတ္ပါ။

အခု ဘာမွ မၾကားေသးဘူး။ ျမန္မာက သူတုိ႔အားလံုးကို ေက်ာ္တက္ေနၿပီး အခုသြားေနတဲ့ စံႏွံဳးကို ဘယ္ေလာက္ ဆက္ထိန္းထားမလဲ ေစာင့္ၾကည့္ေန ရံုသာ ရွိပါေတာ့တယ္။ ၂၀၁၅- မတုိင္မီ ကခ်င္နဲ႔ လူမ်ိဳးေရးျပႆနာကိုသာ ပညာသားပါပါရွင္းႏိုင္ရင္ ျမန္မာဟာ ကေလးဆိုးေလးႏိုင္ငံထဲမွာ အလား အလာ အေကာင္းဆံုး ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ေနပါေတာ့တယ္။

Ref: Asian’s CLMV members face reform challenges.
By- Kavi Chongkittavorn. The Nation လက္ေထာက္ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္။


 ဇင္ေ၀ေသာ္ 

အန္ကယ္က သေဘာေကာင္းတယ္ တဲ႔လား


သင္တန္းမ်ား ေစာေစာျပီး၊ တစ္ပါးတည္း ရိွခိုက္ ည ကိုးနာရီထိုး သျဖင္႔ ေက်ာင္းတံခါးမ်ားပိတ္ၿပီး အေပၚတက္ရန္ ျပင္ဆင္ေနစဥ္ စေပါ႔တ္ ကား အေကာင္းစားေလး ထစ္အ ထစ္အ ျဖင္႔ ေက်ာင္းထဲ ဝင္လာသည္၊ကား အက္ဆီးဒင္႔ျဖစ္ခဲ႔ပံုရသည္၊ကားေမာင္းလာသူ ႏွစ္ေယာက္က တကယ္႔ ဆယ္ေက်ာ္သက္ လူခ်မ္းသာ ေလးမ်ားပင္၊ မိဘမ်ား ခြင္႔ျပဳခ်က္မရပဲ ကားေမာင္းထြက္ခဲ႔ျခင္းျဖစ္သည္၊ ထို႔ေၾကာင္႔ ကားကို ဖခင္ျဖစ္သူ မသိေစဘဲ တစ္ခါတည္း ျပင္သြားလိုဟန္လည္း ရိွသည္။ သို႔ျဖင္႔ ေရွာင္လို႔ မရေတာ႔ သည္႔အဆုံး သူတို႔အနားသြားၿပီး အက်ိဳး ေၾကာင္းေမးရာ..

"စက္ျပင္ဆရာ ေရာက္လာတဲ႔အထိ ေက်ာင္းထဲ မွာေနခြင္႔ျပဳပါ"
"ေနလို႔က ရပါတယ္၊ ေက်ာင္းဂိတ္ႀကီး ဖြင္႔ေပးထားမယ္၊ေက်ာင္း တံခါးေတြ ပိတ္ၿပီး ငါေတာ႔ အေပၚသြားမယ္၊ မင္းတို႔ကိစၥ ၿပီးရင္သာ ဒီ ဖုန္း နံပတ္ကို လႇမ္းေခၚလိုက္၊ ဂိ္တ္ပိတ္ဖို႔ ငါ ဆင္းလာမယ္"
"ဟုတ္ကဲ႔၊ ေခၚပါမယ္"

တစ္နာရီခန္႔ၾကာေသာအခါ ကားျပင္ျခင္းကိစၥ ၿပီးသြား၏၊ ေကာင္မေလးက ဖုန္းဆက္သည္
"ေက်းဇူးတင္ပါတယ္၊ အားလုံးအဆင္ေျပသြားပါၿပီ၊ သြားေတာ႔မလို႔ ဖုန္းဆက္ အေၾကာင္းၾကားတာပါ။
ဒါနဲ႔..... အန္ကယ္က သိပ္ သေဘာေကာင္းတာဘဲ"
ဆိုကာ စေပါ႕ကားေလး ထြက္သြားေလေတာ႔သည္၊ သူတို႔ကားက ေကာင္းသြားေပၿပီ၊ ဤရဟန္းမွာသာ အန္ကယ္ျဖစ္ရင္း က်န္ခဲ႔ လိုက္ရသည္။


 သီဟနာဒ

လူပီသဖို႔ ငိုရမယ္ ၃ (I cry, therefore I am)


မ်က္ရည္ဆိုတာ အထဲမွာ ဟန္လုပ္ၿပီးက်တဲ့မ်က္ရည္ ရွိတယ္ဆိုတ့ဲမွတ္တမ္း မွတ္ရာေတြ ေတြ႔ရျပန္ပါတယ္။

“ေယာက်ၤားဆုံးလို႔ ရွိဳက္ႀကီးတငင္ ငိုတတ္တဲ့ဇနီးဟာ မၾကာခင္ ေနာက္ တစ္ ပင္ ထူေတာ့မယ္ဆိုတာကို ျပသေနသလုိပဲ” လို႔ အိန္ဂ်လာအက္စတိန္းက သူမရဲ့ ေဒးလီးေမးလ္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ေဆာင္ပါးထဲ ထည့္ေရးခဲ့ဖူးပါတယ္။

ေရွးေဟာင္း ဂရိတရားရံုးေတြမွာေတာ့ ေယာက်ၤားရဲ့အမွဳႏိုင္ဖို႔ အငိုသန္တဲ့ ဇ နီးေတြကို တရားသူႀကီးေတြေရွ႕ ရွိဳက္ႀကီးတငင္ ငိုေၾကြးဖို႔ ေရွ႕ထိုးေပးတတ္ ၾကပါတယ္။ ဇနီးရဲ့မ်က္ရည္ဟာ ေယာက်ၤားရဲ့အမွဳကို သက္သာေစတတ္ပါ တယ္။

၁၇-၁၈ ရာစုက ျပင္သစ္မွာ ေရးခဲ့၊ ေရပန္းစားခဲ့တဲ့ ျပဇာတ္ေတြဟာ ေၾကကြဲ ဝမ္းနည္းစရာေတြနဲ႔ ျပည့္ႏွက္ေနခဲ့တယ္။ အဲဒီတုန္းက အႏုပညာခံကလည္း ပရိသတ္မ်က္ရည္က်ေလေလ ျပဇာတ္ေကာင္းတစ္ပုဒ္ ျဖစ္ေလေလဆိုတာပါ။ ဒါေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ဒီအယူအဆကို လက္မခံၾကေတာ့ဘူး။ ပရိ သတ္မ်က္ရည္ခ်ဴရင္းနဲ႔ သိပ္မစြံတဲ့ အႏုပညာကို လူထုေရွ႕ခ်ျပျခင္းပဲ လို႔ေတာင္ ေဝဖန္လာၾကတယ္။

မ်က္ရည္ဟာ လူ႕ယဥ္ေက်းမွဳ အစကတည္းက ရွိခဲ့တာပါ။ ဘီစီ ငါးရာစုက ထြန္းကားခဲ့တဲ့ ဂရိယဥ္ေက်းမွဳရဲ့ မ်က္ရည္က်ခန္းက အထူးသျဖင့္ နတ္ေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ေနပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဒီယြန္နီးစပ္(Dionysus) ဆိုတဲ့ နတ္ ပါ ။ ေၾကကြဲဝမ္းနည္းစရာ ကဗ်ာနဲ႔ ေတးသီခ်င္းေတြဟာ ဘာသာေရးနဲ႕ဆက္ႏြ ယ္ၿပီး ေပၚေပါက္လာခဲ့တာပါ။
အခုထိေတာင္မွ ဝမ္းနည္းစရာ ဇာတ္လမ္းေတြကိုၾကည့္ၿပီး မ်က္ရည္က်ရ တာဟာ အရသာတစ္မ်ိဳးလို႔ ထင္ျမင္ေနၾကဆဲပါ။(ဒီအခ်က္ကို ေဟာလိဝုဒ္ ရုပ္ရွင္ထုတ္လုပ္သူေတြ၊ ဇာတ္ညႊန္းေရးဆရာေတြ၊ တီဗီဇာတ္လမ္းတြဲ ရုိက္ သူေတြ၊ ေနာက္ဆံုးသတင္းေၾကာ္ျငာသူေတြကေတာင္ ေကာင္းေကာင္းႀကီး သိၾကပါတယ္။)

ငိုေၾကြးျခင္းနဲ႔ပတ္သက္လို႔ လက္ခ်ာေပးေနစဥ္မွာ ဘယ္လိုအႏုပညာပံုစံဟာ မ်က္ရည္က်ေစႏုိင္သလဲ၊ လက္ေခ်ာင္းေထာင္ျပပါလို႔ စာသင္ခန္းထဲမွာ ေမး ခဲ့ဖူးပါတယ္။

(၈၀) ရာခိုင္ႏွံဳးက ေတးဂီတေၾကာင့္လို႔ေျပာၿပီး ဝတၱဳေၾကာင့္လုိ႔ ေျပာသူက (၇၄) ရာခိုင္ႏွဳံး ရွိပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ရာခိုင္ႏွံဳးက ရုတ္တရက္ႀကီး ထိုးက် သြားတယ္။ ကဗ်ာေၾကာင့္ဆိုသူက (၄၃) ရာခိုင္ႏွံဳး၊ ေနာက္ဆံုး ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ဗိသုကာပညာေၾကာင့္ မ်က္ရည္က်ရပါတယ္ဆိုသူေတြက ၁၀- ရာခုိင္ႏွံဳး ကေန ၂၂- ရာခိုင္ႏွံဳးပဲ ရွိပါတယ္။

ဒီသုေတသနမွာ ဘာေၾကာင့္ရုပ္ရွင္ကို မထည့္ရတာလဲလို႔ မၾကာမၾကာ အေမးခံရတယ္။ ရုပ္ရွင္ၾကည့္ရင္း ခံစားရတယ္ဆိုတာ အမ်ားအားျဖင့္ ဂီတေၾကာင့္ပါ။ သက္ေသအေနနဲ႔ၾကည့္ခ်င္ရင္ မစၥတာ မိုက္ကယ္ ဟာဇာနာ ဗီရွပ္ရဲ့ အသံတိတ္ရုပ္ရွင္ကားတစ္ကားျဖစ္တဲ့ “The Artist” ကို ၾကည့္ႏိုင္ပါ တယ္။ ဒီဇာတ္ကားဟာ မႏွစ္က အကယ္ဒမီဆုေပးပြဲမွာ အေကာင္းဆံုး ဓာတ္ ပံု ဆု ရခဲ့တာပါ။ ဘာဆို ဘာသံမွ မၾကားရဘူး။ ဒါေပမယ့္ ခံစားခ်က္ ကေတာ့ ျမင့္ေနၾကရတယ္။ အဲဒါ ဂီတသံေၾကာင့္ပါ။

ရုပ္ပုိင္းအေနနဲ႔ၾကည့္ရင္ ငိုတယ္ဆိုတာ larynx နဲ႔ pharynx ဆိုတဲ့ ပလိပ္ျပား ပါဝင္တဲ့ ဝင္ေလ၊ ရွိဳက္ေလတစ္မ်ိဳးပါ။ ငိုျခင္းဟာ စကားေျပာျခင္းကို ရပ္ တန္႔ေစတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ငိုတဲ့အခါ ရွိဳက္သံပါလာၾကတာပါ။ ဒီအခ်က္က ဘာသာစကားပညာရွင္ေတြနဲ႔ မႏုႆေဗဒ ပညာရွင္ေတြအတြက္ ငိုေၾကြးျခင္း ဟာ ဘာသာစကားေတြ မထြန္းကားမီကတည္းက ရွိေနခဲ့တာဆိုတဲ့ ေကာက္ ခ်က္ကို ေပးႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

စိတ္ထဲမွာ ဝမ္းနည္းရတာနဲ႔ ဘာေၾကာင့္ ဒီမ်က္ရည္က က်လာရတာလဲ ဆို တဲ့ေမးခြန္းကိုေျဖဖို႔ ျပႆနာရွိေနဆဲပါ။

လူ႔ယဥ္ေက်းမွဳ သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္လံုးမွာ မ်က္ရည္ဟာ ဘိုင္အိုေလာ္ဂ်ီအရ မ်က္လံုးကို စြတ္စိုေစရံုသာမက စိတ္တင္းက်ပ္မွဳရဲ့ ျပယုဂ္၊ လူမွဳေရး အေႏွာင္ အဖြဲ႔ရဲ့ သေကၤတအေနနဲ႔ အၿမဲရွိေနခဲ့ပါတယ္။

အဇၥ်တၱအသိ တိုးပြါးလာျခင္း၊ ကိုယ့္အတၱကို ထူေထာင္လာျခင္း၊ ကမၻာေျမ ဘယ္လိုစတင္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ ပံုျပင္ေတြေျပာၾက၊ နားေထာင္ၾကျခင္း၊ လူသားဘယ္လို စတင္ေပၚေပါက္လာတယ္၊ ေသၿပီးတဲ့ေနာက္ဘဝ၊ သူမ်ားရဲ့ ခံစားခ်က္ကို နားလည္ေပးႏိုင္ျခင္း စတာေတြဟာ လူသားလို႔ေခၚလို႔ ရေအာင္ ေျပာင္းလဲေပးလိုက္တဲ့ ဦးေႏွာက္နဲ႕ အာရံုေၾကာဆိုင္ရာရဲ့ အဓိက အစိတ္အပိုင္း တစ္ပိုင္းျဖစ္ေနပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခါ တစ္ရွဴးေပပါကို ေဆာင္ထား၊ ဒါမွမဟုတ္ သူငယ္ခ်င္းရဲ့ ပခံုးေပၚမွာ မွီၿပီးငို၊ ဒါမွမဟုတ္ ရုပ္ရွင္ၾကည့္ရင္းနဲ႔ ငိုၾကည့္ပါ။ ၿပီးေတာ့မွ ခဏ ငိုတာရပ္၊ ၿပီးေတာ့ ငါဘာေၾကာင့္ ငိုမိတာပါလိမ့္၊ ငိုျခင္းရဲ့ အဓိပၸါယ္က ဘာပါလိမ့္လို႔ စဥ္းစားၾကည့္လိုက္ပါ။

တကယ္ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ဟာ" Love to cry and cry to love " ေတြပါ။

(The writer is an emeritus professor of behavioural neurology and a consultant neuropsychiatrist at the Institute of Neurology, University College London, and the author of the forthcoming book: Why Human’s Life to Cry; Tragedy, Evolution and the Brain.)


 ဇင္ေဝေသာ္

Things kids say


Dad ။ ။ So what's your favorite food?
Child ။ ။ Rice. You can eat it and the rest you just stick under the table.

Seven-year-old ။ ။ Computers are for games. Except when Dad does them, then it’s called work.

Mum (to a child busily writing on a computer):
Mum ။ ။ What are you doing?
Child ။ ။ Writing a story.
Mum ။ ။ What's it about?
Child ။ ။ I don't know. I can't read.

Teacher။ ။ What's the capital of France?
Child ။ ။ F.


 ကမ္းလက္ 

လူစိမ္းမွ လူရင္းသို႔ ( ၇ း ၂ )


လီကြမ္းယု ရဲ႕ Hard Truths ကေန အခုတေလာ ေရပန္းစားေနတဲ႔ စကၠဴျဖဴ စီမံကိန္းကို အထိုက္အေလ်ာက္ ထင္ဟပ္ေစတဲ႔ အခန္း ၇ ကို တင္ေပးလိုက္ ပါတယ္။

ေမး ။ ။ စင္ကာပူးရီးယန္းေတြ ႏိုင္ငံျခားသားေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ စုိးရိမ္ တာတစ္ခုက သူတို႔က PR ကိုသာ ယူၿပီး စီတီဇင္ခံယူတဲ့ ရာခိုင္ႏႈန္း က ေတာ္ေတာ္ နည္းေနတဲ့ ကိစၥပဲ။

ေျဖ ။ ။ အဲဒါ မွန္တယ္။ ငါတို႔လည္း ဒီအတြက္ ပူေနရတယ္။

ေမး ။ ။ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ မ်ားလာတာကို အေျခခံၿပီး စင္ကာပူ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းမွာ ဘာေတြ ဘယ္လို ေျပာင္းလဲလာေနသလဲ။

ေျဖ ။ ။ ငါ့အျမင္ကေတာ့ စင္ကာပူးရီးယန္းေတြ ပိုႀကိဳးစားခ်င္လာေအာင္ ဆြေပးေနတယ္လို႔ ျမင္တယ္။ ေကာင္းတာေပါ့။ တို႔က သူတို႔ကို ေနရာခြဲၿပီး ထားမယ္ဆိုရင္ သူတို႔က တို႔အေပၚလႊမ္းမိုးတာထက္ တို႔က သူတို႔အေပၚ လႊမ္းမိုးတာက ပိုမ်ားမွာေပါ့။ အေျပာင္းအလဲ သိပ္ႀကီးႀကီးမားမား မျဖစ္ပါဘူး။ သူတို႔ ကေလးေတြက စင္ကာပူးရီးယန္းေတြ ျဖစ္ကုန္မယ္။ ဘာ့ေၾကာင့္ သူတို႔စင္ကာပူးရီးယန္း မျဖစ္ႏိုင္ရမွာလဲဆိုတဲ့ အေၾကာင္းကို မျမင္မိဘူး။

တ႐ုတ္ျပည္ကလာတဲ့ တရုတ္မိဘေတြ ၿငီးတြားတာကို ငါ ၾကားရတယ္။
“ၾကည့္၊ ငါ့သားက ေက်ာင္းမွာ တ႐ုတ္စာ မသင္ခ်င္ဘူး။ အဂၤလိပ္စာ တစ္ခုတည္းကိုပဲ အာရံုစုိက္ႏိုင္ေအာင္လို႔” တဲ့။
အိမ္မွာေတာ့ သူက မန္ဒရင္း ေျပာမွာေပါ့။ SAP (SAP – Special Assistance Plan) ေက်ာင္း တက္ၿပီးေနာက္ေတာ့ သူက ႀကိဳးစားၿပီး လိုက္ေနမွာ မဟုတ္ေတာ့့ဘူး။ သူက ထိပ္တန္းေနရာမွာ ရခ်င္တာ။ စင္ကာပူက ကေလးေတြ ေတြးသလို သူကလည္း ေတြးတယ္။
“တရုတ္စာကိုပဲ နင္းကန္လုပ္ေနရင္ေတာ့ က်န္တဲ့ေက်ာင္းသားေတြကို ႐ွံဳးမွာပဲ။ သူတို႔ထက္သာဖို႔ အေရးႀကီးတဲ့ ဘာသာရပ္ေတြျဖစ္တဲ့ အဂၤလိပ္၊ သိပၸံ၊ သခ်ၤာ၊ အပိုသခ်ၤာ၊ ဖီးစစ္၊ ဘိုင္အိုေလာ္ဂ်ီေတြမွာ ေတာ္ေနမွ ရမယ္။ ဒါမွ အမွတ္ရမယ္” လို႔ေတြးတယ္။


ေမး ။ ။ ႏိုင္ငံျခားသားေတြနဲ႔ စင္ကာပူးရီးယန္းေတြ ေပါင္းစည္းေပးေရး ကေရာ ဘယ္လိုရွိပါသလဲ။

ေျဖ ။ ။ အဲဒါက ငါတို႔ တကယ္ရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ ျပႆနာပဲ။ တ႐ုတ္ျပည္က လာတဲ့ တရုတ္ေတြနဲ႔ ငါတို႔ ေဒသခံတ႐ုတ္ေတြက သိပ္ၿပီး အေစးမကပ္လွဘူး။ ဒီေတာ့ သူတို႔အခ်င္းခ်င္းပဲ သူတို႔ အုပ္စု ဖြဲ႔ေနၾကတယ္။ ေျမာက္ပိုင္း အိႏၵိယနဲ႔ တမီး(လ္)နာဒူးကလာတဲ့ လူေတြေတာင္ပါေသး။ သူတို႔က သူတို႔ ကိုယ္သူတို႔ ဒီက အိႏၵိယန္းေတြထက္ ဇာတ္ပိုျမင့္တယ္လို႔ ထင္ေနၾကတာ။ ဒီေတာ့ ေပါင္းစပ္လို႔ မရျပန္ဘူး။ ငါတို႔ေက်ာင္းေတြရဲ႕မူေၾကာင့္ ေနာက္မ်ိဳးဆက္ကေတာ့ တသားတည္း ျဖစ္ သြားလိမ့္မယ္။ လက္ရွိလူေတြက ေလးဆယ္ေက်ာ္၊ ငါးဆယ္ေက်ာ္ေတြေပါ့။ သူတို႔က ေနမယ္ဆို ၁၀ ႏွစ္၊ ၂၀၊ ၃၀၊ ၄၀ ေနၾကရမွာေပါ့။ တို႔က သူတို႔ကို တတ္ႏိုင္သ၍ တသားတည္းျဖစ္ေအာင္ ကူညီရမွာ။ ေရဒီယိုလိုင္း ၉၅.၈ ကို ငါနားေထာင္ၾကည့္တယ္။ သူတို႔က တ႐ုတ္ျပည္ကေန ေရာက္လာတဲ့ လူ လတ္ပိုင္းတစ္ေယာက္ကို မင္ဒရင္းလို အင္တာဗ်ဴး ေနၾကတယ္။

သူကေျပာတယ္
“ဘယ္လိုလုပ္ တသားတည္းျဖစ္လို႔ ရမွာတုန္း၊ ကြ်န္ေတာ္လည္း ႀကိဳးစားေန တာပဲ။ ဒါေပမဲ့ စားတဲ့အစားအစာက မတူ၊ ခ်က္ပံုျပဳတ္ပံုက မတူ၊ အေလ့အ က်င့္က မတူ၊ ဘယ္လို လုပ္မွာလဲ။ ကြ်န္ေတာ့ ကေလးေတြကေတာ့ ေက်ာင္း တက္ေနၾကတယ္။ သူတို႔ကေတာ့ ခင္ဗ်ားတို႔ လိုခ်င္တဲ့ပံုစံ ေရာက္လာမွာပဲ။ ကြ်န္ေတာ္က ေန႔ခ်င္းညခ်င္းႀကီး ဘယ္လိုလုပ္ ေျပာင္းလဲယူလို႔ ရမွာလဲ” တဲ့။
သူက အမွန္ေတြ ေျပာေနတာ။

ဟုတ္တယ္။ တို႔က သူ႔ကို ေန႔ခ်င္းညခ်င္း ေျပာင္းယူလို႔မရဘူး။ ဒါေပမဲ့ ႀကိဳး စားရမယ္။ သူတို႔ကို ခြဲပစ္ရမယ္။ သူတို႔က အိမ္ေဟာင္းေတြကို ဝယ္၊ ၿပီးေတာ့ ျပန္ေရာင္း။ ေနာက္ဆံုး သူတို႔အခ်င္းခ်င္းပဲ ျပန္စုၿပီး ေပါင္းေနၾက မယ္ဆိုရင္ ငါတို႔ေတာ့ ျပႆနာပဲ။ သူတို႔အခ်င္းခ်င္း သူတို႔ဘာသာစကားနဲ႔ ပဲ ေျပာေနၾကမွာ။ အဂၤလိပ္လို ေျပာေနၾကမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ HDB မွာ ေနထိုင္တဲ့လူေတြရဲ့ ပရုိဖိုင္းကို ၾကည့္ၿပီး သူတို႔ကို ခြဲျခားေပးထားတယ္။

သူတို႔ အိမ္နီးခ်င္းေတြက စင္ကာပူးရီးယန္းေတြ၊ စင္ကာပူးရီးယန္းေတြက ပိုမ်ားတယ္ဆိုရင္ သူတို႔ကေလးေတြကလည္း စင္ကာပူးရီးယန္းေလးေတြ လို ပဲ လူမ်ိဳးေပါင္းစံု စုၿပီး ေနတတ္သြားမွာေပါ့။

လူမႈေရးအင္ဂ်င္နီယာဟာ ေတာ္ေတာ္အေရးႀကီးတဲ့ ပညာရပ္ပဲ။ သူတို႔ သေဘာနဲ႔ သူတို႔သာ လႊတ္ထားလို႔ကေတာ့ အဲဒီေပါင္းစည္းေရး ဆိုတာႀကီး အတြက္ ျပႆနာတက္ၿပီသာ မွတ္ေပေတာ့။ ဒါကို ေကာင္းေကာင္း မကိုင္ တြယ္ႏိုင္ရင္ ေနာက္မ်ိဳးဆက္ကလည္း သူတို႔လူမ်ိဳးစုေလးနဲ႔ သူတို႔႔ပဲ ေနေန ၾကမွာ။ ဒါေၾကာင့္မိုလို႔ တိုက္ေတြမွာ ဘယ္လူမ်ိဳးအတြက္ အခန္း ဘယ္ေ လာက္ဆိုတဲ့ ကိုတာစနစ္နဲ႔ ငါတို႔ခ်ေပးထားတာ။


ေမး ။ ။ စီတီဇင္ (ႏိုင္ငံသား) အသစ္ေတြကို ျဖန္႔ခြဲၿပီးထားဖို႔ အေၾကာင္းေျပာခဲ့တယ္။ တကယ္တမ္း ျဖစ္ေနတာက တိုက္ခန္းေတြမွာ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ စုေနၾကတ့ဲ အိမ္ေတြက ေတာ္ေတာ္ႀကီးကို မ်ားေနတာ။

ေျဖ ။ ။ ငါတို႔ ထိန္းလို႔မရတာက အိမ္ခန္းငွားတဲ့ကိစၥပဲ။ အိမ္ပိုင္ရွင္ေတြကို အိမ္ခန္းငွားခြင့္ ျပဳထားၾကတယ္။ ဒါဆို သူတို႔အပိုဝင္ေငြ ရတာေပါ့။ အိမ္ခန္း ငွားထားတဲ့ စာရင္းေတြအထိ လို္က္ဖို႔ဆိုတာက်ေတာ့ မလြယ္လွေတာ့ ဘူးေလ။ တခ်ိဳ႕က တစ္အိမ္လံုး ငွားတယ္။ တခ်ိဳ႕က အခန္းပဲ ငွားတယ္။ ဒါေတြကို ဘယ္လိုသြား ထိန္းခ်ဳပ္မလဲ။ သူတို႔ အိမ္ဝယ္စဥ္မွာပဲ ငါတို႔က … သူက စင္ကာပူးရီးယန္း အေဟာင္း၊ သူက အသစ္၊ သူက ပါမင့္နင့္(န္) ရက္ ဆီးဒင့္ (အျမဲေနထိုင္ခြင့္ရသူ)၊ သူကေတာ့ ခဏလာေနသူ စသျဖင့္ ခြဲၿပီး ထိန္းေပးထားလို႔ရတာ။ ဝယ္ၿပီး သူတို႔က ျပန္ငွွားတာက်ေတာ့ တို႔ဘာမွ လုပ္လို႔မရဘူး။ ဒီက အေရာင္းအဝယ္ သေဘာတရားလည္း ပါေကာင္းပါႏိုင္ ပါတယ္။ တကယ္ေနေတာ့မယ္ဆိုရင္ လက္ရွိအိမ္ကို ေရာင္းၿပီး၊ ေစ်းက်ေန တုန္း အိမ္အသစ္ကို ျပန္ဝယ္ လုပ္ေနၾကပံုရပါတယ္။

ဒါဆို ေရြးစရာလမ္းက ဘာျဖစ္မလဲ။ ႏိုင္ငံရဲ့ စီးပြြားေရးက်သြားၿပီဆိုရင္ နံပါတ္တစ္ ျပန္လုပ္ရတဲ့ကိစၥက စီးပြားေရး ျပန္ေကာင္းလာဖို႔ပဲ မဟုတ္လား။ တိုးတက္မလာဘူးဆိုရင္ မင္းႏိုင္ငံရဲ့ စီးပြားေရးက ေသေနမွာေပါ့။

အသစ္ေရာက္လာတဲ့ ႏုိင္ငံသားေတြ ဒီမွာ အေျခက်ေနေစခ်င္တယ္ဆိုရင္ သူတို႔အတြက္ အခြင့္အလမ္းေတြကိုလည္း ဖန္တည္းေပးထားမွ ရတယ္။ မင္း … ၾကည့္၊ ၁၉၉၀ ခုက ေဟာင္ေကာင္ တ႐ုတ္ျပည္ထဲ ျပန္ေရာက္ေတာ့မယ္ ဆိုေတာ့ ကေနဒါကို ေရြ႕ေျပာင္းသြားတဲ့ ေဟာင္ေကာင္လူမ်ိဳးေတြ နည္းတာ မွတ္လို႔။ ဟိုမွာ အခြင့္အလမ္း သိပ္မရွိေတာ့ အဲဒီလူေတြ ေဟာင္ေကာင္ ကို ျပန္ေရာက္လာၾကတယ္။ သူတို႔ မိသားစုေတြကိုေတာ့ ကေနဒါက Toranto၊ Vancouver တို႔မွာ ထားခဲ့ၾကတာေပါ့။ ေဟာင္ေကာင္ကမွ ပိုက္ဆံ ဝင္တဲ့ေနရာကိုး။ သူတို႔ကိုေတာ့ “astronauts” ေတြလို႔ ေခၚၾကတယ္။

ေမး ။ ။ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈ၊ လူဦးေရ တိုးပြားႏႈန္းနည္းမွဳကို အေျခခံ ၿပီး ႏိုင္ငံျခားသားေတြ အမ်ားႀကီး အခ်ိန္တိုအတြင္းမွာ ေခၚယူခဲ့့တယ္။ ၿပီးရင္ လူမႈေရး သဟဇာတမက်ျဖစ္ေနတဲ့ ဟန္ခ်က္ကို ဘယ္လိုမ်ား ထိန္းသြားလို႔ ရႏိုင္ပါ့မလဲ။

ေျဖ ။ ။ ေအးေလ … မသက္မသာ ခံစားေနရတာကေတာ့ ရွိေနမွာပဲ။ မန္ဒရင္းစကားကိုပဲ ေလယူေလသိမ္းတစ္မ်ိဳးနဲ႔ ေျပာသံၾကားလိုက္ရင္၊ ဒီက အိႏၵိယန္းေတြရဲ႕ တမီး(လ္) စကား၊ ဟိႏၵီစကားေတြကို ၾကားလိုက္ရင္ တစ္မ်ိဳးေတာ့ ျဖစ္သြားၾကမွာေပါ့ကြာ။ ဒါကေတာ့ ေရွာင္လႊဲလို႔ မရဘူးေလ။

တစ္ခ်ိဳ႕ ႏိုင္ငံျခားသားေတြကို
“မင္းရဲ့ေနာက္ဆံုး ဦးတည္ထားတဲ့ေနရာက ဘယ္မွာလဲ”
လို႔ ေမးဖူးတယ္။ သူက ကြ်န္ေတာ္က ၿဗိတိန္က လာတာပါ။ ဒါေပမဲ့ ၾသစေ တးလ်မွာ ေနမယ္ လို႔ ဆံုးျဖတ္ထားတယ္လို႔ သူကေျဖတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ ၾသစေတးလ်ကို သြားမွာလဲဆိုေတာ့ အဲဒီက ပိုေကာင္းလို႔တဲ့။ ၿပီးေတာ့ ဆက္ေျပာတယ္။ ၿဗိတိန္ကို ျပန္သြားရင္ေတာင္ ေနရာေတြကို မမွတ္မိေတာ့ ဘူး။ ဟုိမွာ ပိုလန္သားေတြ၊ အာရွသားေတြ၊ အာရပ္ေတြ၊ အာဖရိကန္ေတြ၊ လူမ်ိဳးေတြက အမ်ားႀကီး ျဖစ္ေနၿပီး အိမ္ကို ျပန္သြားတာေတာင္မွ တစ္စိမ္း တစ္ရံလို ခံစားရတယ္လို႔ ေျပာတယ္။

အခု စီးပြားေရးအက်ပ္မဆိုက္ခင္အထိ ၿဗိတိန္ရဲ့ စီးပြားေရးက ေတာ္ေတာ္ေ ကာင္းခဲ့တာ။ ဒါ့ေၾကာင့္ တျခားဥေရာပႏိုင္ငံေတြက လက္မခံခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံျခား သားေတြကို သူတို႔က လက္ခံလိုက္တာ။
အင္ပါယာ ၿပိဳကြဲသြားၿပီးတဲ့ေနာက္ ဒီအရွိန္ကို သူတို႔ဘယ္လို ထိန္းထားလို ႔ရမလဲ။ ကုမၸဏီအသစ္ေတြကို လက္ခံ၊ တစ္ကမၻာလံုးက ပညာရွင္ေတြကို ဝင္ လာခြင့္ျပဳ၊ အထူးသျဖင့္ အေမရိကန္ေတြေပါ့။ သူတို႔ကို အေျခခ်ေနထိုင္ လာေအာင္ အကူအညီေပး။ ဒါပဲ လုပ္လို႔ရတယ္။

ၿပီးေတာ့ ယူ႐ုိေဒၚလာကို သူတို႔ စသံုးခဲ့ၾကတယ္။ ဒီေတာ့ အေမရိကန္ ဘဏ္ေတြ လန္ဒန္ကို ေရာက္လာေရာ။ လန္ဒန္ကို စီးပြားေရးအခ်က္ အျခာ ေနရာႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ေအာင္ သူတုိ႔ တည္ေဆာက္ယူၾကတယ္။ သူတို႔အားလံုးက အဂၤလိပ္စကားေျပာေတြ၊ အဂၤလိပ္စကားေျပာတဲ့ ေရွ႕ေန၊ အဂၤလိပ္စကားေျပာတဲ့ စာရင္းစစ္။ ဒါေတြက ဘဏ္စစ္စတန္ႀကီးတစ္ခုလံုး ကို ေထာက္ခံေပးထားတာပဲ။ ဒီလိုနဲ႔ အေမရိကန္ေရွ႕ေနနဲ႔ အေကာင့္တင့္ (န္)ေတြ လန္ဒန္မွာ အေျခခ် ေနလိုက္ၾကေရာ။ အခု ေလာေလာဆယ္ေတာ့ သိပ္မေကာင္းလွဘူး။ ဒါေပမဲ့ ျပန္ေကာင္းလာမွာ။

ဒါေတြကိုၾကည့္ၿပီး ေကာက္ခ်က္တစ္ခု ငါခ်လိုက္တယ္။
ၿဗိတိသွ်ေတြ စီးပြားေရးတက္လာတာဟာ ကမၻာထဲကို တိုးဝင္လိုက္လို႔။

ေမး ။ ။ စင္ကာပူးရီးယန္းေတြ ႏိုင္ငံျခားသားေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ စုိးရိမ္ တာတစ္ခုက သူတို႔က PR ကိုသာ ယူၿပီး စီတီဇင္ခံယူတဲ့ ရာခိုင္ႏႈန္း က ေတာ္ေတာ္ နည္းေနတဲ့ ကိစၥပဲ။

ေျဖ ။ ။ အဲဒါ မွန္တယ္။ ငါတို႔လည္း ဒီအတြက္ ပူေနရတယ္။


 ဇင္ေဝေသာ္

ရလာဒ္


ေမး း။ ။ ျပည္လုံးကၽြတ္ အေတြးအေခၚ ႏွီးေႏွာဖလယ္ပြဲ အစည္းအေဝးႀကီး ရဲ႕ရလာဒ္က ဘာေတြပါလဲ။

ေျဖ ။ ။ ကိုယ္ပိုင္ ယုံၾကည္မႈ အယူအဆေတြနဲ႔ စည္းေဝးပြဲကို ေရာက္လာ ခဲ႔ၿပီး သူတစ္ပါးရဲ႕ ယုံၾကည္မႈေတြနဲ႔ အိမ္ျပန္ခဲ႔ရတဲ႔ ရလာဒ္ပါ။

( ခဏ၊ အႏၱရာယ္ရွိတယ္၊ ဒါက ၿပီးသြားစ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ရဲ႕ ျပည္လုံးကၽြတ္ အစည္း အေဝးႀကီးနဲ႔ မဆိုင္ပါ၊ တရုတ္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ပ်က္လုံးပါ )


 ဇင္ေ၀ေသာ္